Om du vill få in offerter på uppdraget kan du klicka dig vidare nedan. Smidigt och enkelt kan du då hämta in upp till 3 anbud från kvalitetssäkrade entreprenörer som matchats mot ditt projekt. Det tar bara en minut att komma igång och det är helt utan förpliktelser. Mer information hittar du här
Ska du bygga en uthyrningsdel? I den här guiden förser vi dig med detaljerad information om kostnader, process, regler, tidsåtgång, fallgropar och mycket mer. Försäkra dig om ett lyckat resultat – läs guiden och lär dig allt du behöver veta om att bygga hus med uthyrningsdel
Med bra förberedelser, en lämplig tomt och kostnadseffektiva val ska det vara möjligt att bygga ett hus med en uthyrningslägenhet med en budget som har ett tak på tre miljoner. Samtidigt kan det vara svårt att få husbygget att svara upp mot dina behov och önskemål. För att det ska vara möjligt att bygga ett hus med uthyrningslägenhet för mindre än tre miljoner måste du i regel välja ett mindre hus med standardlösningar. Det innebär att det krävs en tomt med okomplicerade markförhållanden, en tomt som är plan och en enkel husstomme. Utöver det får inte materialen som ska användas in- och utvändigt tillhöra den övre delen på prisskalan. Vill du ha en källare som ska användas som bostadsrum kommer det att krävas mer markarbete. Av den anledningen är det i de allra flesta fall inte möjligt att bygga en källare under huset om du ska kunna hålla totalkostnaderna under tre miljoner. Eftersom badrum och kök är de rum som är dyrast att bygga och renovera, är det bara ett kök och så få badrum som möjligt som ryms inom den begränsade budgeten. I uthyrningslägenheten får köket ersättas med en kokvrå eller pentry.
Vanligtvis skiljer vi mellan två begrepp när vi tar upp faktorer som påverkar priset: komplexitet och standard. Under begreppet komplexitet hamnar de parametrar som har en stor påverkan på priset för arbetet och den totala kostnaden för bygget, men byggherren har svårt eller ingen möjlighet att påverka genom egna val. Ett exempel på den här typen av faktorer är markförhållandena på tomten som huset ska byggas på. Ibland måste markentreprenören bila eller spränga bort berggrund, fälla träd och påla i marken för att få ett jämnt och stabilt underlag att bygga på. Krävande markförhållanden och besvärlig terräng på tomten bidrar alltid till mer arbete och därmed även en högre byggkostnad.
När det gäller bostadens standard styrs kostnaderna i regel av dina behov och önskemål. Standard är en faktor som har större påverkningsmöjligheter än komplexitet.
Byggherrens önskemål påverkar priset för produkter som:
Både komplexitet och standard är alltså faktorer som kan ha en stor inverkan på de totala kostnaderna. Några av dessa faktorer är svåra att påverka med individuella val men som du ser finns det finns även åtgärder att ta till för att skära ner på utgifterna.
Många tror att det är möjligt att spara en större summa pengar genom att göra mycket av arbetet själv. Genom att välja bort att låta professionella hantverkare göra arbetet för att hålla ner byggkostnaderna, riskerar du att göra och bygga in fel som på sikt orsakar problem och skador som kan kosta mycket att åtgärda. Det kan bli mer kostsamt att åtgärda de felen än det hade varit att låta hantverkare göra jobbet från början. Det är heller ingen garanti för att din bostadsförsäkring täcker fel som uppstår på arbete som du har utfört på egen hand. Det gör den däremot om arbetet är utfört av en professionell hantverkare.
Det finns ändå några saker som du kan göra själv om du vill spara lite pengar. Du kan måla, lägga golv och köra bort avfall från byggplatsen utan att riskera fel i någon större utsträckning.
Om vi utgår från ett litet enfamiljshus på 130 kvadratmeter, kan det vara möjligt att bygga det för tre miljoner. För att du ska få en uppfattning om vilka moment det vanligtvis är som driver upp kostnaderna har vi här nedanför tagit upp några typiska prisexempel som ingår vid ett bygge av ett enfamiljshus på 130 kvadratmeter.
Siffrorna har vi hämtat från marknadsplatsen Byggstart.se:
Grävning och markarbete: från 300 000 kronor
Betongsula: från 150 000 kronor
Timmerarbete, kakelsättning, målning, plåtslagare: från 1 500 000 kronor
VVS-montör, ventilation och elektriker: från 500 000 kronor
Egna materialinköp, riggning, drift och projektledare: från 500 000 kronor
Allt som allt blir summan cirka 3 miljoner för ett enfamiljshus på 130 kvadratmeter med standardlösningar och material från den lägre halvan av prisskalan.
Innan du bestämmer dig för vilken entreprenör du ska anlita för att genomföra projektet, är det en rekommendation att begära in tre anbud. Fler än tre offerter blir lätt svårt att överblicka. Tänk även på att såväl konsultationsmöten som anbudsprocessen tar mycket tid både för dig som byggherre och entreprenörerna. Begär därför inte in fler anbud än vad som är nödvändigt.
Det är klokt att ha både ritningar och projektbeskrivning från arkitekten färdiga och tillgängliga när du påbörjar anbudsrundan. Dokumenten kommer att hjälpa tid att välja den entreprenör som passar bäst för projektet och dina önskemål. Om du redan har ritningar och projektbeskrivningar klara, kan du begära in anbud från erfarna och kvalificerade aktörer genom att [klicka här].
För att få projektet genomfört så att det motsvarar dina önskemål är det en rekommendation att du jämför anbuden från de olika aktörerna. Det finns olika frågor som du bör ställa dig under anbudsrundan. Det är klokt att du sätter dig in i vilka förbehåll entreprenören har lagt in i kostnadsförslaget, vilka poster som är satta till ett fastpris, vilka poster som har ett uppskattat pris och vilka som är satta som en löpande räkning. Enligt konsumenttjänstlagen för hantverkstjänster får slutpriset på ett uppskattat pris inte avvika mer än 15 procent från den summa som uppgavs i anbudet, något som är viktigt att tänka och räkna på under anbudsrundan. Det är även viktigt att du tar reda på vilket timpris entreprenören har satt på tillkommande arbeten, det vill säga arbeten som inte ingår i offerten, eftersom det kan ska oförutsedda händelser som leder till merarbete. Du ska även kontrollera att samma poster ingår i de olika anbuden och om det är någon post som skiljer sig markant i pris mellan två eller flera aktörer. Prisskillnaden kan bero på att entreprenörerna har olika förståelse för projektet eller olika lösningar på samma arbete. Upptäcker du en post som skiljer sig mycket från de andra aktörernas i pris, är det klokt att kontakta den aktuella aktören för att ta reda på vad prisskillnaden beror på.
Ett trevligt moment i arbetet med att planera ett hus med uthyrningslägenhet är idéfasen. Då kan du kasta ur dig och bolla med alla möjliga olika idéer och även titta på hur andra har gjort. Det är även ett smart drag att söka konkret kunskap om vilka lösningar som är realistiska att genomföra.
Här har vi sammanställt några länkar som du kan börja med:
Som ägare av det framtida huset är det klokt att ha en bra och regelbunden dialog med entreprenören under hela tiden som husbygget pågår. Ni måste komma överens om en tidsplan och gemensamt sätta upp en tidsplan med milstolpar för när de olika delarbetena ska vara slutförda. Det är även viktigt att du får information från entreprenören i fall det uppstår förseningar i arbetet. Genom att ha en tät dialog med entreprenören under hela tiden som byggarbetet pågår kan ni i ett tidigt skede upptäcka problem och missförstånd samt reda ut dessa innan de ger upphov till större missförstånd och konflikter.
När ditt hus med uthyrningslägenhet är färdigställt är det viktig att du närvarar på den slutbesiktning som alltid görs när ett hus är färdigbyggt.. Under slutbesiktningen går byggherren (det vill säga du), entreprenören, kvalitetsansvarig och en certifierad besiktningsman igenom alla arbeten som har utförts och besiktningsmannen kontrollerar att allt är gjort i enlighet med gällande regelverk. Eventuella brister och fel som upptäcks under slutbesiktningen ska åtgärdas så fort som möjligt. För att vara säker på att alla eventuella besiktningsanmärkningar blir åtgärdade är det kutym att byggherren håller inne med 10-15 procent av slutfakturan tills entreprenören meddelar att allt arbete är färdigställt. Det är även viktigt att du sparar kontraktet som du och entreprenören har skrivit ifall det skulle uppstå problem med huset i efterhand. Tillsammans med kontraktet bör du även samla de fakturor, eller kopior av dessa, på vilket material som har använts för att bygga huset. Du ska även se till att få alla slutdokumentation från entreprenören och spara den för framtida underhåll, reparationer och renoveringar. Slutdokumentationen är även viktig att ha den dag som du bestämmer dig för att sälja huset.