Ska du renovera i Stockholm? Renovering är ett omfattande projekt och kan innebära en hel del att sätta sig in i – både inför, under och efter projektet. I den här artikeln kan du läsa om hur man planerar upp ett renoveringsprojekt, om man behöver ansöka om bygglov för eller anmäla projektet hos kommunen, samt om andra moment som är viktiga att komma ihåg i samband med att man ska renovera i hovudstaden
Om du vill få in offerter på uppdraget kan du klicka dig vidare nedan. Smidigt och enkelt kan du då hämta in upp till 3 anbud från kvalitetssäkrade entreprenörer som matchats mot ditt projekt. Det tar bara en minut att komma igång och det är helt utan förpliktelser. Mer information hittar du här
För att bilda dig en uppfattning om hur mycket pengar du har råd att investera i en renovering är det viktigt att du sätter upp en detaljerad budget så tidigt som möjligt. På så sätt vet du hur mycket pengar du behöver och kan välja de finansieringssätt som passar bäst. Den budget som du sätter upp ger dig de ramar som du har att röra dig inom, ekonomiskt sett, och den bör ha ett tak, det vill säga ett maximalt belopp för vad renoveringen får kosta. För att undvika att du blir stående med ett halvfärdig projekt om det dyker upp oförutsedda utgifter (vilket det så gott som alltid gör) ska du sätta av 10-20 procent av det totala budgetbeloppet i en enskild post. När de oförutsedda händelserna inträffar har du tillräckligt med utrymme i budgeten för att kunna lösa dem utan att behöva ta mer på dina besparingar eller ansöka om ytterligare lån.
De här finansieringsalternativen är de vanligaste vid ett projekt av den här storleken:
Det är en rekommendation att du hör dig för med banken innan du påbörjar projektet. En bankman kan ge dig goda råd gällande vilken finansieringsform som är bäst lämpad för dig, din ekonomiska situation och ditt projekt.
Det är ingen nackdel att noggrant tänka igenom vad du vill ha ut av renoveringen innan du påbörjar arbetet med att leta efter och anlita hantverkare för att genomföra arbetet. Gör en lista över det som du vill ändra på och hur du vill att bostaden ska se ut efter renoveringen. Ta reda på om det är nödvändigt att göra en in- och/eller utvändig renovering, vilka möbler du behöver, vilket material du vill ha till fasaden och vilken färg och material du vill ha på väggarna och så vidare. Det finns mycket bra inspiration att tillgå genom en enkel sökning på Google eller sociala medier som Instagram och Pinterest. Ska du anlita en arkitekt som hjälp inför renoveringen är det bra om du samlar på dig inspirationsbilder inför det första mötet, så att arkitekten har mycket att utgå ifrån. Det kommer göra det lättare att diskutera lösningar och hitta de lösningar som passar dina behov och din inredningsstil.
Det är klokt att börja planera renoveringen i god tid innan det önskade startdatumet, och särskilt om du ska renovera i en hektisk stad som Stockholm där hantverkarna ofta har mycket att göra. Det gör det enklare att genomföra projektet på ett effektivt sätt och med ett bra slutresultat.
Följande punkter är bra att du har klart för dig innan du börjar engagera hantverkare:
Vad som går att bygga och vad som måste finnas med i den bygglovsansökan som du eventuellt behöver omfattas av stränga regler.
Du måste ansöka om tillstånd eller bygglov från kommunen om:
Om den renovering som du planerar utlöser bygglovsplikten måste du även ta reda på om du kan ansöka om bygglovet själv eller om du måste ta hjälp av en arkitekt eller konstruktör som kan ansöka om bygglov för din räkning. I de allra flesta fall krävs det att du tar hjälp av en fackkunnig som kan göra de beräkningar och ritningar som krävs för att din bygglovsansökan ska vara komplett. Om du är osäker på om du behöver ansöka om bygglov eller inte, ta det säkra före det osäkra och kontakta en bygglovshandläggare i den kommun som du ska bygga i, så hjälper personen i fråga dig vidare.
Det är bra att undersöka vilka åtgärder du kan ta till för att minska utgifterna för renoveringen. En bra början är att du sätter upp en detaljerad och tydlig budget samt har gjort en bra planering som du kan utgå ifrån när du gör din projektbeskrivning.
Det är svårt, i vissa fall helt omöjligt, att bo kvar i bostaden under tiden som renoveringen pågår. Om du behöver hitta en evakueringsbostad är det en klar fördel att ha den biten klar så tidigt som möjligt. Är du sent ute är risken stor att du får hyra in dig och eventuell familj på ett lägenhetshotell eller vandrarhem, något som kommer att öka dina kostnader markant. Genom att vara tidigt ute är det även lättare att hitta ett boende som ligger nära din ordinarie bostad. Ligger ditt tillfälliga boende långt ifrån ditt hus eller lägenhet kan du snabbt förlora de kostnader du sparar in på en lägre hyra genom att du får pendla längre för att komma till byggplatsen..
Andra åtgärder som du kan ta till för att spara pengar är att:
När det kommer till inköp av material som avgörs utifrån renoveringens och byggarbetets komplexitet, till exempel betong, timmer, elledningar och vattenrör, är det i regel entreprenören som står som ansvarig för det inköpet.
När det gäller möbler, inredning och produkter som ger bostaden dess utseende, till exempel badrum, kök och golv, är det vanligast att byggherren själv ombesörjer de inköpen. För att förhindra att materialet inte finns på plats när hantverkarna behöver det, är det viktigt att du beställer det i god tid. Du måste räkna med leveranstid och lägga till ett par veckor extra för att täcka upp eventuella felleveranser eller produkter som är skadade när de levereras och måste ersättas. Det är även ett klokt drag att välja ut några alternativa produkter ifall den vara du vill ha är utsåld eller har utgått ur sortimentet.
Ju tidigare du har allt av ovanstående planerat, desto lägre är risken för att det uppstår förseningar i arbetet i och med att hantverkarna inte kan arbeta vidare innan allt material finns tillgängligt.
För att få ett lyckat slutresultat som motsvarar dina förväntningar är det viktigt att du anlitar utbildade hantverkare. När du väljer ut den eller de entreprenörer som ska utföra renoveringsarbetet ska du undersöka att företagen har en solid ekonomi, att de har bra referenser från tidigare byggherrar, att aktörerna har erfarenhet från liknande arbeten och att de har alla nödvändiga certifieringar. Uppfyller företagen samtliga av de kraven finns förutsättningarna för en effektiv och smidig byggprocess.
Tänk på att erfarna och kvalificerade hantverkare ofta är uppbokade för arbete i flera månader framåt, så det kan ta lång tid att hitta den aktör som är bäst lämpad för att utföra renoveringen. Sätt av ordentligt med tid till processen med att begära in anbud från flera entreprenörer och arbetet med att jämföra de anbud som du får in. Är du inte nöjd med någon av offerterna är det inget som hindrar att du genomför en andra anbudsrunda.
Det är en rekommendation att du besöker byggplatsen regelbundet under renoveringsarbetets gång. På så sätt får du en uppfattning om hur hantverkarna arbetar samtidigt som du kan se din nya bostad växa fram. Täta besök på byggplatsen gör det också enklare att upptäcka om något har blivit fel på grund av missförstånd eller om något arbete inte är utfört enligt projektbeskrivningen eller dina önskemål.
Besöker du byggplatsen ofta är det också lättare att skapa och upprätthålla en bra kommunikation och relation med den eller de ansvariga hantverkarna. Det gör också att det är lättare att diskutera olika lösningar och nya infallsvinklar gällande projektet. Ju tidigare ett missförstånd eller oenighet kan redas ut, desto mindre är risken att det växer till ett stor problem som riskerar att sakta ner eller helt stanna ner arbetet.
Ett alternativ är att göra en tidsplan med fasta mötesdatum och bifoga denna i kontraktet. En tidsplan specificerar när de olika delarbetena ska påbörjas och när de ska vara slutförda. Det är klokt att lägga in milstolpar i form av datum när de olika delmomenten ska vara färdigställda, eftersom det gör det lättare för dig som byggherre att följa upp arbetet. Fasta datum för byggmöten underlättar kommunikationen mellan dig och den ansvarige entreprenören eller hantverkarna.
Vid stora projekt som en renovering är det mer eller mindre ett måste med en slutbesiktning när hantverkarna meddelar att allt arbete är färdigställt. Är din renovering bygglovspliktig utser kommunen en certifierad besiktningsman i samband med att de handlägger och godkänner din bygglovsansökan. Om byggprojektet inte är bygglovspliktigt kan kontakta kommunen för att få kontaktuppgifter till certifierade besiktningsmän och anlita en av dem till din slutbesiktning.
Under slutbesiktningen går besiktningsman, byggherre och entreprenör igenom allt arbete som är utfört. Besiktningsmannen kontrollerar att allt arbete är utfört i enlighet med gällande regelverk och på ett korrekt sätt. Det är kutym att byggherren håller inne med cirka 10 procent av den totala kontraktssumman till dess att slutbesiktningen är genomförd och eventuella brister och fel är åtgärdade. För att undvika konflikter är det viktigt att du skriver in detta i kontraktet mellan dig och entreprenören.
När renoveringen är slutförd och allt arbete är godkänt av en certifierad besiktningsman, är det viktigt att du får all slutdokumentation som är knuten till renoveringen.
Slutdokumentationen ska som minimum innehålla:
Det finns flera anledningar till att du ska se till att få alla slutdokumentation.
Några tillfällen då de är viktiga att ha nära till hands är:
Slutdokumentationen kan också rendera ett högre utgångspris den dag när du bestämmer dig för att sälja bostaden.